اخبار شهر دبیران و ایران

اخبار شهر دبیران و ایران

وبلاگ برتر شهرستان زرین دشت

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

خوش آمدید

امکانات


تاریخچه کامل شهر دبیران

 

شهرستان زرین دشت

 شهرستان زرین دشت که در اوایل سده ۲۱ میلادی از شهرستان داراب جدا شد ، شامل دو بخش مرکزی و ایزدخواست و  سه شهر حاجی‌آباد ( مرکز شهرستان)، شهر دبیران( در فاصله ی۳۲ کیلومتری) و شهرپیر ( در فاصله ی۱۶ کیلومتری) است و جمعیت شهرستان حدود نود و پنج هزار نفر است.

  شهر دبیران

 مردم آن بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغولند. بسیاری از مردم این شهر در کشورهای حوضه خلیج فارس مخصوصا امارات متحده عربی مشغول به کارند. بیشترین درختی که در این شهر یافت می‌شود  درخت خرما می‌باشد که در زبان محلی به آن مخ و نخل هم می‌گویند که این درخت هم به نوبه خود دارای انواع مختلفی می‌باشد اعم از شاهیونی، گنتال، پرکون، پیارم، لشت، خاصیون و ... مهم‌ترین منطقه کشاورزی  زمینهای اطراف شهر دبیران است و تولیدات عمده آن گندم، ذرت و هندوانه ‌است که از این نظر در شهرستان مقام اول را دارد.شهر دبیران جدیداًبه راه ارتباطی بین شهر ستان‌های داراب-لار-جهرم و زرین دشت در آمده‌که فاصله شهرستان‌های مزکور به نصف کاهش یافته‌است .مردم این شهر بیشتر عرب زبان و ازاعراب خمسه ساکن دراستان فارس هستند . فاصله این شهر بامرکز استان ۲۵۵ کیلومتراست. از نظر جغرافیای درجنوب شرقی فارس بین شهرستانهای داراب-لار-جهرم-فسا واقع شده‌است. این شهرستان دارای هوای گرم می‌باشد . شهر دبیران داری توابعی مانند شاعلمدار- دشت خاک و همچنین مناطق عشایری از قبیل جوخاری - کنج کریمی - چهار کوه - آبگرم و ... می باشد که زیر نظر تعاونی عشایری شهر دبیران می باشند . همچنین روستای دهنو تا چندی پیش از توابع شهر دبیران بود که به دلیل تقسیمات جدید کشوری از این شهر جدا شد.

 

شهر دبیران در طول جغرافیایی 54.108 و عرض 28.404 قرار دارد ارتفاع آن از سطح دریا 1108متر و از کل مساحت آن ۴۰٪ مناطق کوهستانی و تپه ماهور و مابقی دشتی و پست می‌باشد این شهر در جنوب شرقی استان فارس قرار دارد .

 

 

 

متوسط بارندگی سالیانه بر اساس آمار سی ساله 245/4میلی متر می‌باشد متوسط درجه حرارت نیز 22/7 است . حداکثر نزولات جوی در ماههای دی و بهمن نازل می‌شود وجود سایتهای مناسب آنغوزه از مهمترین پتانسیل‌های بلقوه‌است که با مدیریت صحیح و برنامه ریزی اصولی می‌توان براحتی آنرا وارد چرخه اقتصادی شهرستان نمود .ساختار و سازندهای زمین‌شناسی عمدتا مربوط به دوران دوم و سوم زمین‌شناسی بویژه متاثر از گروه فارس (میشان، آغاجاری و گچساران) می‌باشد.

 

 

 

منطقه دارای دشتهای موازی با کوهستانهای نسبتا منظم است اقتصاد مردم بیشتر وابسته به طبیعت موجود است به طوریکه از جمعیت ۱۹۰۰۰نفری شهر بیش از ۸۰٪ از این جمعیت وابسته به منابع طبیعی می‌باشند دامپروری و کشاورزی رونق نسبتا مناسبی دارد.

 

 

 

در این شهر 50000 راس دام وجود دارد که تمامی آنها به منابع طبیعی وابسته‌اند به لحاظ صنعتی توسعه نیافته و از نظر معدن نیز فقیر می‌باشد شهر دبیران در دسته مناطق خشک دسته بندی می‌شود و از نظر معدل درجه حرارت 22/7، معدل بارندگی سالیانه 245/4، ماکزیمم مطلق درجه حرارت 47/7 در مردادماه، مینمم دما2 درجه سلسیوس در دیماه می‌باشد.

 

 

این شهر از نظر فرهنگی در قبل از انقلاب وضعیت بسیار مطلوبی داشته و یکی از وقایع مهم فرهنگی که مردم شهرستان همیشه از آن بعنوان یک افتخار یاد می‌کنند، شرکت در انجمن انصار به همراهی حضرت آیت ا... مرحوم سید عبدالحسین لاری در انقلاب مشروطیت می‌باشد.

 


 این شهر اولین شهید را در شهرستان تقدیم انقلاب اسلامی کرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نويسنده: dabiran1 تاريخ: 29 / 7 / 1390برچسب:تاریخچه شهر دبیران زرین دشت, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

***برای سلامتی امام زمان صلوات*** مدیر وبلاگ

نويسندگان

آخرین اخبار آی تی
لينکهاي ویژه

جستجوي مطالب

© All Rights Reserved to dabiran1.LoxBlog.Com | تمامی حقوق وبلاگ متعلق به شهر دبیران می باشد


Powered by
IP2Location.com